Πέμπτη, 27 Απριλίου 2017

Η ιδιωτική ζωή των δέντρων του Αlejandro Zambra

cover


Mετάφραση: Aχιλλέας Κυριακίδης
Σχεδιασμός/Εικονογράφηση Εξωφύλλου: Χρήστος Κούρτογλου
Eκδόσεις Ίκαρος
Σελ. 91

«Ο Χουλιάν διασκεδάζει τη μικρή με την «Ιδιωτική ζωή των δέντρων», μια σειρά παραμύθια που σκάρωσε για να τη νανουρίζει. Κεντρικοί ήρωες των παραμυθιών είναι μια λεύκα κι ένα μπαομπάμπ που, τις νύχτες, όταν δεν τα βλέπει κανείς, κουβεντιάζουν για φωτοσυνθέσεις, για σκίουρους ή για τα αναρίθμητα πλεονεκτήματα του να είσαι δέντρο και όχι άνθρωπος ή ζώο, ή όπως λένε τα ίδια, ηλίθιος τσιμεντένιος όγκος».


Ο Χουλιάν, καθηγητής λογοτεχνίας και συγγραφέας, μπήκε στη ζωή της Βερόνικας και της μικρής της κόρης Ντανιέλας πριν από τρία χρόνια. Τον βρίσκουμε ήδη από την πρώτη παράγραφο της νουβέλας να διηγείται κάθε βράδυ στη Ντανιέλα αυτοσχέδια παραμύθια με πρωταγωνιστές μια λεύκα και ένα μπαομπάμπ που τα τιτλοφορεί «Η ιδιωτική ζωή των δέντρων». Οι ώρες περνούν και η μητέρα της Ντανιέλας αργεί πολύ να επιστρέψει σπίτι. Ο Χουλιάν με την πάροδο του χρόνου αρχίζει πια να συνειδητοποιεί ότι το σενάριο να μην επιστρέψει η γυναίκα του είναι απολύτως ρεαλιστικό. 

tree
© James Stewart
«Στα μυθιστορήματα, όταν κάποιος δε γυρίζει σπίτι του, σκέφτεται ο Χουλιάν, σημαίνει ότι κάτι κακό έχει συμβεί. Τώρα, όμως, ευτυχώς, δεν πρόκειται για μυθιστόρημα: σε λίγα λεπτά η Βερόνικα θα εμφανιστεί με μιαν αληθινή ιστορία, με μια ευσταθή δικαιολογία για την καθυστέρησή της, και τότε θα μιλήσουμε για το μάθημα ζωγραφικής της, για τη μικρή, για το βιβλίο μου, για τα ψάρια, για την ανάγκη να αγοράσουμε ένα κινητό, για ένα κομμάτι πουτίγκα που έχει μείνει στο φούρνο, για το μέλλον, ακόμα και, ίσως, λιγουλάκι, για το παρελθόν. Για να διατηρήσει την ηρεμία του, ο Χουλιάν σκέφτεται ότι η λογοτεχνία και ο κόσμος είναι γεμάτα γυναίκες που δε γυρίζουν σπίτι τους, γυναίκες που σκοτώνονται σε τραγικά δυστυχήματα, αλλά και ότι, τουλάχιστον στον κόσμο, στη ζωή, υπάρχουν και γυναίκες που έχει χρειαστεί να συνοδέψουν, εκτάκτως, μια φιλενάδα τους στο νοσοκομείο ή ν’ αλλάξουν λάστιχο στη μέση της λεωφόρου χωρίς να σταματήσει κανείς για να τους δώσει ένα χέρι.»

Κατά τη διάρκεια αυτής της αναμονής, παράλληλα με τα παραμύθια από την «Ιδιωτική ζωή των δέντρων», που ο Χουλιάν διηγείται στην κόρη της Βερόνικας, μαθαίνουμε για το παρελθόν του πρωταγωνιστή και ιδίως για την προηγούμενη σχέση του με την Κάρλα, η οποία έψαχνε να βρει τη μητέρα που την παράτησε όταν ήταν μικρή και που φαίνεται ότι μάλλον τη βρήκε ( ή την επινόησε):

"Ο Χουλιάν βυθίζεται στο παρελθόν του, για να κατανοήσει το ανεξέλεγκτο παρόν, ώστε να φτιάξει ένα ασφαλές για τον ίδιο και τη μικρή μέλλον, στο οποίο, όπως όλα δείχνουν, η Βερόνικα θα απουσιάζει."

«Ίσως η Κάρλα είχε επινοήσει αυτή τη μητέρα, ίσως είχε πείσει τη γυναίκα ότι θα μπορούσε να είναι η μητέρα της, της είχε ζητήσει , την είχε εκλιπαρήσει να είναι η μητέρα της, σκεφτόταν ο Χουλιάν, απαυδισμένος που δεν καταλάβαινε μια πλοκή η οποία, εδώ που τα λέμε, δεν τον ενδιέφερε πραγματικά». 

girl
© Odan Jaeger

Ο Χουλιάν βυθίζεται στο παρελθόν του, για να κατανοήσει το ανεξέλεγκτο παρόν, ώστε να φτιάξει ένα ασφαλές για τον ίδιο και τη μικρή μέλλον, στο οποίο, όπως όλα δείχνουν, η Βερόνικα θα απουσιάζει. Το μέλλον της Ντανιέλας το οραματίζεται ο Χουλιάν, ενώ η μικρή κοιμάται, επινοώντας ιστορίες για την κοινή τους πια ζωή ως πατέρας και κόρη. Ο παραλληλισμός μεταξύ της Κάρλας, που ψάχνει τη μητέρα που την εγκατέλειψε (και που εγκαταλείπει εν τέλει και αυτή με τη σειρά της τον Χουλιάν) και της Βερόνικας, που και αυτή (μάλλον) εγκαταλείπει τον Χουλιάν και τη μικρή της κόρη, είναι προφανής. Σαν η ιστορία (του) να επαναλαμβάνεται. Μια ιστορία απώλειας: της οικογένειας, της συντρόφου, της αγάπης προς ένα άλλο ον, είτε αυτό είναι ο σύζυγος, είτε το παιδί. Και αυτήν ακριβώς την απώλεια και την έλλειψη αγάπης έρχεται να καλύψει ο Χουλιάν φτιάχνοντας ένα μέλλον για ένα παιδί που αισθάνεται δικό του, φτιάχνοντας μια νέα οικογένεια και εφευρίσκοντας δικαιολογίες για την απουσία της μητέρας της.

Μελαγχολικό, νοσταλγικό, τρυφερό και λιτό. Είναι σα να έγραψε ο συγγραφέας ένα μυθιστόρημα πεντακοσίων σελίδων και να άρχισε στη συνέχεια να αφαιρεί μέχρι να μείνει μόνο η ουσία. Και εκεί έρχεται ο αναγνώστης να καλύψει τα κενά, να συνεχίσει τις διαφορετικές εκδοχές της ιστορίας του Χουλιάν και της Ντανιέλας και γιατί όχι, ίσως και της Βερόνικας.




Zambra Alejandro


Ο συγγραφέας


Ο Alejandro Zambra γεννήθηκε το 1975 στο Σαντιάγο της Χιλής. Πέραν των τριών πολυμεταφρασμένων μυθιστορημάτων του έχει εκδώσει δύο συλλογές ποιημάτων, μία συλλογή διηγημάτων και μία συλλογή δοκιμίων. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν και τα τρία διηγήματά του: Μπονσάι (Πατάκης, 2008), Η ιδιωτική ζωή των δέντρων (Ίκαρος, 2017) και Τρόποι να γυρίζεις σπίτι (Ίκαρος, 2016). Από τις εκδόσεις Ίκαρος θα κυκλοφορήσει το επόμενο διάστημα και το βιβλίο του Τεστ δεξιοτήτων.



Έγραψαν για το βιβλίο: 


  1. http://no14me.blogspot.gr/2017/03/alejandro-zambra.html?m=0
  2. http://www.kathimerini.gr/899356/article/politismos/vivlio/o-fovos-poy-gennaei-paramy8ia
  3. http://fractalart.gr/idiwtiki-zwi-twn-dentrwn/
  4. http://www.debop.gr/deBlog/de-book/i-idiotiki-zoi-ton-dedron-alejandro-zambra-ekd-ikaros
  5. http://www.dailythess.gr/idiotiki-logotechniki-zoi-tou-alechantro-sabra/
  6. http://dreamersandco.com/2017/03/idiotiki-zoi-ton-dentron-alejandro-zambra/

Δημοφιλείς αναρτήσεις